سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: به منظور کاهش مصرف بنزین و رسیدن به متوسط مصرف سوخت جهانی باید مطالبه ای به حق از صنعت خودروسازی داشت. در این صنعت بین دو شرکت داخلی همراه و هماهنگ با یکدیگر، هیچگونه رقابتی وجود ندارد این وضعیت اصلاح نمی شود و شاهد تداوم تشدید ناترازی و واردات بنزین هستیم.

صنعت خودروسازی متهم ردیف اول تشدید ناترازی بنزین در سال ۱۴۰۳

نماینده‌ مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی در خصوص عوامل موثر بر مصرف بالای بنزین در کشور در گفت و گو با قدس بیان کرد: از عوامل موثر در موضوع  ناترازی بنزین‌ می‌توان به عدم وجود تنوع در سبد سوختی کشور، پایین بودن کیفیت خودروهای تولیدی، مصرف بالا و ..... اشاره کرد، در مقایسه ای کوچک بین ایران و سایر کشورهای جهان به ویژه کشورهای اقتصادی و پیشرفته‌ می‌توان دریافت که مقدار مصرف بنزین در کشور چندین برابر آن‌هاست. باید در مصرف بنزین صرفه جویی صورت گیرد.

محمد مهدی مفتح در ادامه تصریح کرد: به منظور کاهش مصرف بنزین در کشور و رسیدن به متوسط مصرف سوخت جهانی باید مطالبه ای به حق از صنعت خودروسازی کشور داشت. متاسفانه در حوزه‌ خودروسازی شرایط مطلوبی نداریم درواقع رقابتی بین خودروسازان دیده نمی شود. در این صنعت بین دو شرکت داخلی همراه و هماهنگ با یکدیگر، هیچگونه رقابتی وجود ندارد و این وضعیت نیز اصلاح نمی‌شود به نحوی که شاهد تداوم تشدید ناترازی و واردات بنزین هستیم.

وی در ادامه اظهار شد: متاسفانه خودروهای تولیدی با کیفیت‌های پایین و قیمت‌های بالا وارد بازار می‌شوند، قیمت خودروها به حدی بالا است که حتی اگر با دلار آزاد هم مقایسه کنیم، قیمت خودروهای داخلی از قیمت خودروهای هم ردیف خارجی بالاتر است. متاسفانه در صنعت خودروسازی با انحصار رو به رو هستیم، باید به منظور افزایش کیفیت خودروهای تولیدی و متعادل سازی قیمت‌ها فکری اساسی کرد، درواقع این فکر اساسی همان ایجاد رقابت بین خودروسازان است.

این نماینده عنوان کرد: به منظور کنترل ناترازی بنزین و همچنین ایجاد تنوع در سبد سوخت مصرفی در کشور می‌توان به سوی واردات خودروهای برقی حرکت کرد، استفاده از سوخت CNGریال برق و دیگر سوخت‌های جایگزین به کنترل ناترازی کمک زیادی‌ می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.